Arhitectura

Légende ci-dessous
Arhitectura

SHOWROOM EUROPEAN

01_histoire_architecture_magasineurope_capture
In 1931, Andre Citroën inchiriaza vechile parcele feroviare din spatele garii Saint Lazare din Paris. Dupa trei saptamani de munca efectuata in mare viteza, o noua cladire gigant (300 metri lungime cu un spatiu de 15.000mp) devine primul showroom al marcii. Fiind localizata nu departe de Place d’Europe, constructia devine repede cunoscuta drept showroomul “european”. Usile se deschid pe 30 septembrie 1931, in ziua precedenta deschiderii Salonului Auto de la Paris.
In interiorul showroomului, Citroën expune intreaga sa gama de automobile folosind manechini la scara reala de marime. Locatia oferea vizitatorilor un bar, un cinematograf unde se proiectau filme despre marca Citroën, o orchestra, expozitii temporare si o uriasa zona de expozitie cu vanzare pentru vehicule second hand. Showroomul european isi inchide usile dupa cel de-al doilea Razboi Mondial.

GARAJUL MARBEUF

02_histoire_architecture_garagemarbeuf
Dupa amenajarea unui birou pentru design, compania se imbogateste cu un departament de arhitectura si constructie in 1927, condus de Maurice-Jacques Ravaze. Rolul sau era sa contribuie la constructia marcii si sa consilieze dealerii in amenajarea locatiilor. Tinta sa era sa transmita abordarea inovatoare Citroën catre eventualii clienti.
Un excelent exemplu al acestei abordari moderne era garajul de zece etaje deschis pe Rue Marbeuf in Paris. Aceasta imensa expozitie era conceputa de arhitectul Albert Laparede pentru a semana cu un teatru. Zeci de vehicule erau parcate in “loje” si puteau fi vazute direct din strada.
Din nefericire, aceasta capodopera arhitecturala este distrusa in 1952.

CHAMPS-ELYSEES NR. 42

03_histoire_architecture_c42_capture
Citroën isi inaugureaza showroom-ul la numarul 42 pe Champs Elysees in 1927. Reflectand abordarea avangardista de comunicare a Marcii, presa franceza a facut pentru prima data referire la termenul “expozitie”.
Cativa ani mai tarziu, in august 1932, Andre Citroën ia decizia de a se extinde. Pe 1 octombrie se deschid usile unui nou showroom de 370 mp cu o fatada impresionanta.
Pe 12 noiembrie 1984 locatia este reamenajata si redenumita “Hippo Citroën”.
La sfarsitul erei “Hippo”, marca Citroën decide sa recupereze sediul de pe Champs Elysees, organizand la sfarsitul anului 2001 o competitie internationala de arhitectura. Rezultatul, denumit C42 si dezvaluit publicului in 2007, era o structura a carei fatada de sticla incorporeaza dublul chevron pe intreaga sa inaltime.

SUCURSALA DIN LYON

04_histoire_architecture_succursalelyon_capture
In 1930 Citroën decide ca in Lyon, cel de-al doilea oras ca marime din Franta, ar trebui amenajata o expozitie demna de rangul sau. Dupa doi ani de lucru o noua sucursala isi deschide portile la numarul 35 pe Rue de Marseille in 1932.
Cunoscuta ca fiind “cel mai mare atelier auto al Europei”, cladirea avea un design impunator. Avea o fatada de 535 metri, 40.000 mp utili repartizati pe 5 etaje, doua rampe de acces de cate 350 m lungime, si o uriasa usa -acordeon de 15 m latime / 10 m inaltime.
Doar showroomul avea o inaltime a tavanului de 15 m si o vitrina din sticla de 300 mp. In iulie 1995, aceasta structura din sticla si beton conceputa de arhitectul Ravaze este declarata monument istoric.

FABRICA DE LA QUAI DE JAVEL

05_histoire_architecture_usinejavel_capture
In 1915, in timpul Primului Razboi Mondial, Andre Citroën a construit o fabrica de cartuse in Quai de Javel in Paris. Dupa razboi el a transformat si extins fabrica pentru productia de automobile in masa.
Fabrica de la Quai de Javel era considerata cea mai moderna a vremii, producand 100 de automobile pe zi in 1919 pana la 200 zilnic in 1924. In 1933, in ciuda unei situatii financiare precare, Citroën decide reconstructia completa a fabricii in doar cinci luni, fara a opri productia.
Uzina Quai de Javel, redenumita Quai Andre Citroën in 1958, continua productia pana in aprilie 1975. Personalul administrativ se muta in 1982. Astazi, in locul fabricii exista Parcul Andre Citroën.

UZINA DE LA RENNES LA JANAIS

06_histoire_architecture_usinerenneslajanais_capture
Constructia fabricii de la Rennes-La Janais a inceput in decembrie 1958. Urmarind o politica a descentralizarii incurajata de Guvernul vremii, Citroën decide constructia unei uzine in orasul Rennes din provincia Brittany. Deja exista o alta fabrica in La Barre-Thomas, deschisa in 1954. Noua locatie, construita pe 237 hectare de teren neexploatat in prealabil, era un vast complex industrial ultramodern cu o suprafata de 487.000 mp.
Fabrica incepe productia in octombrie 1961 cu noul model Ami 6 si continua cu o larga varietate de autombile Citroën incluzand: modelul Ami 8, M25, 2CV, Dyane, Mehari, GS, GS Birotor, Visa, GSA, BX, AX, ZX, Xantia , Xsara, Xsara Picasso si prima serie C5. Astazi, uzina din Rennes produce noile C5 si C6.