GLOSAR

Ești la curent cu termenii folosiți în WRC? Ce este acela un shakedown? La ce folosește un parc de service?
Descoperă selecția noastră de 11 cuvinte cheie pentru a înțelege mai bine lumea WRC.

FLEXI SERVICE

WRC-Glossary-1_308x176Utilizat în timpul celor 45 de minute dedicate service-ului de la sfârșitul unei zile de consurc, acest proces permite echipelor să aibă la dispoziție o perioadă suficient de lungă pentru a lucra la mașini una după cealaltă, spre deosebire intervențiile făcute la două mașini în același timp. Acest lucru le permite echipelor tehnice să aloce în mod eficient toți mecanicii cărora le este permis să lucreze la mașină (maximum opt pentru o echipă cu două mașini, așa cum este și echipa Citroën Total World Rally Team).

NOTITE DE DICTARE

WRC-Glossary-2_308x176Acesta este codul folosit de echipaj pentru a descrie caracteristicile specialelor programate în timpul weekendului de cursă. Pe timpul recunoașterilor, pilotul transmite viziunea asupra drumului către copilot, folosind termeni și un limbaj specifice. Copilotul scrie aceste instrucțiuni într-un notebook. În timpul raliului în sine, copilotul citește aceste notițe pilotului, pentru a-l ghida și pentru a descrie drumul din față și, prin urmare, să-i permită să meargă cât mai repede posibil.

ECHIPAJE DE SIGURANTA

WRC-Glossary-3_308x176La cele patru raliuri de asfalt incluse în calendarul WRC (Monte Carlo, Corsica, Germania și Catalonia), echipajele principale sunt sprijinite de un echipaj de siguranță, în general compus din foști piloți și copiloți. “Înarmați” cu o copie a notițelor de dictare ale echipajului pentru care lucrează, aceștia finalizează etapele înaintea concurenților și raportează despre orice modificare a suprafeței drumului și a condițiilor de rulare nou apărute. Aceștia fac, de asemenea, același lucru între prima și a doua trecere peste specialele din timpul raliului.

PARC DE SERVICE

WRC-Glossary-4_308x176Aici echipele ce concurează în campionat își construiesc facilitățile tehnice și de ospitalitate. Mașinile se întorc aici la intervale regulate între speciale pentru schimbarea anvelopelor, modificarea setărilor mașinii și pentru reparații mecanice. Deși echipajele pot lucra la mașină cu echipamentele și instrumentele disponibile la bord, nu este permisă nici o asistență externă dincolo de limitele exterioare ale parcului de service. În zilele noastre, raliurile tind să aibă doar un singur parc de service. În mod normal, mașinile pot sta în service 15 minute dimineața, înainte de a aborda etapele și pot reveni la jumătatea zilei de concurs pentru alte 40 de minute. La final mașinile petrec 45 de minute în service seara, după ce probele zilei s-au terminat. Mecanicii sunt autorizați să lucreze la mașini atunci când poartă o banderolă (patru pentru fiecare mașină).

POWER STAGE

WRC-Glossary-5_308x176Acest termen descrie o etapă a raliului, în general etapa finală ce este difuzată în direct la televiziune și în care se acordă puncte bonus celor mai rapide echipaje. Cel mai rapid pilot câștigă cinci puncte, cel de-al doilea patru puncte și așa mai departe, până la cel de-al cincilea cel mai rapid pilot, care adună un punct.

 

 

RALLY 2

WRC-Glossary-6_308x176Un echipaj forțat să se retragă în timpul unei zile se poate reîntoarce la raliu în ziua următoare, după ce i s-a adăugat o penalizare de șapte minute pentru fiecare specială ratată (10 minute dacă abandonul are loc în etapa finală a zilei).

 

 

RECUNOASTERE

WRC-Glossary-7_308x176În zilele de marți și miercuri înainte de fiecare raliu, echipajele completează recunoașterea, cunoscută și sub numele de “recce”. Peste două zile, fiecare dintre etapele programate sunt parcurse de două ori într-o mașină de producție modernizată (cu roll cage, suspensii și frâne modificate etc.) la viteze reduse (maxim 80 km/h), în timpul căreia pot lua notițe despre caracteristicile drumului, viraj cu viraj.

 

SHAKEDOWN

WRC-Glossary-8_308x176Acesta este termenul utilizat pentru a descrie sesiunea de teste organizată joi înainte de începerea raliului. Speciala se desfășoară pe drumuri care ar trebui să fie similare cu cele utilizate în timpul evenimentului. Toate echipajele trebuie să completeze cel puțin trei treceri peste speciala de shakedown.

 

 

ETAPA SPECIALA

WRC-Glossary-9_308x176Acest termen este folosit pentru a descrie secțiuni de drum închis pentru publicul larg și pe care echipajele concurează unul împotriva celuilalt pentru a încerca să stabilească cel mai rapid timp, plecând la intervale de două sau trei minute. Pentru a ajunge între diferitele etape speciale programate, echipajele folosesc așa numitele secțiuni rutiere. Aceste secțiuni în afara concursului se desfășoară pe drumuri normale, deschise publicului, astfel încât echipajele trebuie să respecte legile rutiere locale. De asemenea, acestea trebuie să completeze aceste secțiuni într-un timp stabilit (ora țintă). Dacă nu se atinge acest timp țintă – se ajunge mai târziu mai devreme – echipajul poate primi penalizări în timp. Un raliu reprezintă, prin urmare, o serie de treceri peste secțiuni cronometrate și rutier, iar clasamentele finale sunt determinate prin adunarea timpului setat pe etapele speciale programate și eventualele penalizări.

ETAPA SUPER SPECIALA

WRC-Glossary-10_308x176Acestea sunt etape scurte, adesea ținute în locațiile din centrul orașului la începutul unui raliu pentru a strânge la un loc fanii motorsportului.

 

 

 

WRC

WRC-Glossary-11_308x176Acest termen se referă atât la campionatul în sine – “World Rally Championship – Campionatul Mondial de Raliuri”, cât și la automobilele pilotate – “World Rally Cars”. Cele mai sofisticate mașini utilizate sunt propulsate de un motor turbo de 1.6 litri care dezvoltă aproape 400 de CP și cântăresc doar 1.190 de kg. Acestea sunt echipate cu o cutie de viteze semi-automată și secvențială și beneficiază de caracteristici aerodinamice speciale.