Autoturisme

Légende ci-dessous
Autoturisme

TYPE A

01_histoire_vehiculesparticuliers_typea_capture
Modelul 10CP (sau Type A) a primit aprobarea departamentului de vehicule din Franta pe 20 noiembrie 1918. Productia a inceput la sfarsitul lui mai 1919 si primul Type A a ajuns pe piata pe 7 iulie.
Era primul vehicul Citroën si primul vehicul din Europa produs in masa folosind principiile dezvoltate de Henry Ford si implementate la fabrica acestuia din Detroit in urma cu 10 ani. Echipat cu un motor in patru cilindri, de 1327 cm3 si cu 18 CP la 2100 rpm, Type A avea o viteza maxima de peste 65 km/h. Era o masina inovatoare.
Pentru prima oara, clientii puteau cumpara o masina completa. Type A a ramas in productie pana in iunie 1921 si era disponibila in zece versiuni.

SERIA B

02_histoire_vehiculesparticuliers_typeb_capture
Type A a fost inlocuita de B2, o masina cu un motor mai puternic si un sistem de racire mai performant. Puterea sa robusta a transformat-o intr-un succes de piata. In 1924 era disponibila in 12 versiuni, plus alte trei modele, denumite B10, echipate cu caroserie realizata integral din otel.
B12 a aparut in 1925. Disponibila in sase versiuni din otel si cinci din lemn si metal, aceasta a inlocuit modelele B2 si B10, care au disparut complet un an mai tarziu odata cu lansarea lui B14. In 1928, in ultimul sau an de productie, B14 a primit o versiune comerciala, B15, si o editie limitata (B18).
In acelasi timp, intre 1922 si 1926, Citroën a comercializat modelul compact 5CP. Cea mai cunoscuta versiunea a acestui model este Trèfle.

SERIA C

03_histoire_vehiculesparticuliers_typec_capture
Noua gama Citroën a fost lansata la Salonul Auto de la Paris din octombrie 1928. Aceasta data a fost una importanta in istoria marcii avand in vedere ca Citroën nu prezenta doar C4 (inlocuitorul lui B14), ci si un nou model de lux echipat cu un motor cu sase cilindri: C6.
Dispunand de toate inovatiile predecesorului, inclusiv caroseria realizata integral din otel, aceste doua modele s-au bucurat de o cariera de succes pana in 1932. In 1931, gama includea nu mai putin de 47 de versiuni diferite.
Pe 1 aprilie 1932, C4 si C6 au primit un motor cu putere flotanta, o revolutie in confortul automobilului. Lui C4 ii era atribuita o reputatie pentru putere, iar in anii ’50 era inca o aparitie frecventa pe sosele.

ROSALIE

04_histoire_vehiculesparticuliers_rosalie_capture
La Salonul Auto de la Paris din 1932, Citroën prezenta modelele 8CV, 10CV si 15CV. Primele doua inlocuiau modelul C4, in timp ce al treilea, cu un motor cu 6 cilindri, era urmasul lui C6.
Din 1931, urmand o serie de recorduri obtinute de aceste masini pe circuitul Linas-Montlhéry, toate aceste trei vehicule au primit apelativul Rosalie, dupa 8CV Rosalie.
In ianuarie 1934, Citroën a evoluat vehiculele cu un nou tip de caroserie numita Nouvel Habillage si cu o noua echipare. In luna mai urmatoare, vehiculele au primit suspensie cu bara de torsiune si cu doua roti independente pe puntea fata.
Prin lansarea modelului Traction Avant din 1934, vehiculele Rosalie au primit o bancheta. Si-au continuat cariera, echipate cu motoarele modelelor 7CV si 11CV pana in septembrie 1938, sub numele de 7UA si 11UA.

TRACTIUNE FATA

05_histoire_vehiculesparticuliers_tractionavant_capture
Cand primul Traction Avant (7CV) a debutat in mai 1934, a inceput si revolutia in lumea auto. Niciodata pana atunci un vehicul nu dispunea de atat de multe inovatii: sasiu din otel, suspensie cu bara de torsiune si roti independente, motor cu putere-flotanta si camasi ale cilindrilor ce puteau fi schimbate.
Chiar daca productia lui 7CV s-a oprit in iunie 1941, modelul 11CV (lansat in septembrie 1934) a continuat sa fie produs pana in iulie 1957.
Iar versiunea 15CV, echipat cu un motor cu 6 cilindri, a fost produsa din iunie 1938 pana in iulie 1956. In aprilie 1954, Citroën a lansat versiunea speciala numita 15H. Suspensia hidropneumatica de pe puntea spate prevestea viitorul DS.

2CV SI VEHICULELE DERIVATE

06_histoire_vehiculesparticuliers_2cvderives_capture
Modelul 2CV a fost la origine un studiu efectuat de Michelin la inceputul anilor 1920 pentru dezvoltarea unei masini “a poporului”. Studiile de design au inceput in 1936, dar prezentarea si lansarea primului model, programate pentru octombrie 1939, au fost anulate.
Dupa o serie de modificari in designul masinii, 2CV a fost prezentat oficial la Salonul Auto de la Paris din 1948. Productia a inceput la fabrica Levallois anul urmator, dar a continuat pentru urmatorii 42 de ani, aceasta fiind sistata pe 27 iulie 1990 la fabrica Mangualde din Portugalia!
In lunga sa cariera, “Rata” a inspirat o serie de modele derivate inclusiv Dyane in septembrie 1967 si Méhari, cu caroseria sa originala din plastic, prezentata in mai 1968.

DS

07_histoire_vehiculesparticuliers_ds_capture
DS a creat o revolutie in tehnologie si design. Lansata la Salonul Auto de la Paris din 1955, a fost o masina de tip science fiction. Cu designul original, layout interior avant-garde, suspensia hidropneumatica si directie hidraulica integral, DS a creat o valva majora. Aproape 80.000 de comenzi au fost luate in timpul Salonului.
Partile frontala si posterioara au fost restilizate in septembrie 1967. Modelul a primit patru faruri, dintre care cele de la interior se roteaua dupa miscarea volanului. Odata cu lansarea lui ID (prezentat in octombrie 1956) vehiculul a primit o serie de caroserii de limuzina, precum si de break si cabriolet.
Productia lui DS s-a oprit pe 24 aprilie 1975. Astazi, DS continua sa simbolizeze designul auto avantgardist.

AMI

08_histoire_vehiculesparticuliers_ami_capture
Lansat in 1961, Ami 6 a fost un model intermediar echipat cu motorul de la 3CV. Combinand trasaturile lui 2CV ci cele de la DS, Ami 6 aducea sportivitate prin luneta dispusa invers fata de modelele anterioare. O versiune break (estate) a aparut in august 1964.
In 1969, Ami 6 a fost inlocuita de Ami 8, care avea o luneta clasica pentru versiunea sedan. Acest nou model a fost baza pentru prototipul M35 (500 de exemplare) echipat cu un motor cu piston rotativ (prevestind modelul GS Birotor) si suspensia hidropneumatica de la DS.
In ianuarie 1973, din Ami 8 a derivat Ami Super, echipata cu un motor in 4 cilindri, de 1015 cm3, preluat de la GS. Ami Super si-a sfarsit cariera in iulie 1976, iar Ami 8 doi ani mai tarziu.

SM

09_histoire_vehiculesparticuliers_sm_capture
Prin SM, Citroën si-a intregit gama cu o limuzina luxoasa si cu design de exceptie. Echipata cu un motor V6 Maserati, SM dispunea de toata expertiza legata de tehnologia tractiunii frontale, hidraulica si suspensie acumulata prin modelul DS. Folosea o cutie de viteze cu 5 trepte si directie DIRAVI/VariPower (directie hidraulica cu revenire asistata).
Lansata in martie 1970, SM a castigat o serie de premii pentru designul inovator si original. Calitatile dinamice excelente a atras cunoscatorii din Franta, Europa si chiar Statele Unite ale Americii. Totusi, SM si-a terminat cariera in iulie 1975, fiind o victima a cresterii pretului carburantilor si a limitarii vitezei pe sosele.

GS

10_histoire_vehiculesparticuliers_gs_capture
GS incorpora toata expertiza Citroën aplicata intr-un vehicul in productia de serie. Avea tractiune fata, cu motor boxer in patru cilindri, racit cu aer, suspensie hidropneumatica si o caroserie ce i-a adus titlul de cea mai aerodinamica masina in productia de serie din lume.
Lansata in iulie 1970, GS era pozitionata intre Ami 8 si DS. O versiune estate a fost disponibila un an mai tarziu.In septembrie 1979, GS a devenit GSA si a continuat sa fie un succes de piata pana in iulie 1986.
Septembrie 1973 a reprezentat lansarea lui GS Birotor echipat cu un motor birotor. Pentru acelasi motiv ca si SM, GS Birotor si-a vazut sfarsitul prematur, in octombrie 1975.

CX

11_histoire_vehiculesparticuliers_cx_capture
Lansat in octombrie 1974, CX a fost un succesor pentru DS. Designul original si interiorul inovator l-au facut parte din traditia marilor vehicule Citroën. Suspensia hidropneumatica oferea o calatorie extrem de confortabila.
In septembrie 1975, CX devenea primul Citroën in productia de serie echipat cu un motor diesel. In septembrie 1984, CX GTI Turbo devenea cea mai rapida masina din Franta si avea o viteza maxima de 220 km/h.
Restilizata in iulie 1985, CX si-a terminat cariera in iulie 1991. Este amintita si astazi drept o masina de calitate superioara.

LN

12_histoire_vehiculesparticuliers_ln_capture
LN, lansat in octombrie 1976, a fost rezultatul unor intelegeri semnate cu doi ani inainte intre Peugeot si Citroën, cand a fost fondat grupului PSA. Caroseria noului model se baza pe modelul Peugeot 104, in timp ce motorul in 2 cilindri racit cu aer era similar cu cel de la Ami 8.
In septembrie 1978, LN a primit un motor mai puternic (upgradat de la 602 cm3 la 652 cm3) si a devenit LNA. Patru ani mai tarziu, gama a fost extinsa si includea un model echipat cu un motor in patru cilindri, de 1124 cm3, racit cu apa.
Apreciata atat in oras, cat si la drum intins, aceasta masina compacta era populara mai ales in randul clientelei feminine. A fost scoasa din productie in septembrie 1986.

VISA

13_histoire_vehiculesparticuliers_visa_capture
Visa a fost prezentata la Salonul Auto de la Paris din 1978. Bazat pe versiunea cu 4 usi a lui Peugeot 104, era disponibil cu doua motoare: in doi cilindri, 652 cm3, racit cu aer si montat longitudinal sau in 4 cilindri, de 1124 cm3, racit cu apa si montat transversal.
Visa combina liniile designului cu un layout interior in pur stil Citroën, fiind concentrat pe ergonomie si confortul soferului. Cu mai multe tipuri de caroserie lansate de-alungul anilor, Visa a fost atat o compacta, cat si un cabriolet, economic si sportiv.
O restilizare a avut loc in martie 1981, iar trei ani mai tarziu Visa a primit un motor diesel de1769 cm3. Visa si-a terminat cariera discret in iulie 1988.

1980

14_histoire_vehiculesparticuliers_annees80_capture
Pentru Citroën, anii 1980 au reprezentat un deceniu de traditie, cu 2CV si CX, dar si un deceniu de vitalitate reinnoita, ilustrata de noile modele ce prevesteau o era de prosperitate pentru marca.
In octombrie 1982, spre exemplu, a fost lansata BX, o masina al carei design era semnat de renumitul Bertone. Patru ani mai tarziu, in 1986, compacta AX a debutat in versiune cu 3 sau 5 usi.
Sfarsitul deceniului a fost marcat de XM, un nou model executiv lansat in mai 1989. In functie de versiune, era echipat cu suspensia hidropneumatica Hydractive si un motor V6.

1990

15_histoire_vehiculesparticuliers_annees90_capture
In anii 1990, Citroën a facut transformarea care a dus brandul in secolul 21. Dupa ce 2CV a fost scos din productie pe 27 iulie 1990, Citroën a continuat sa innoiasca si sa extinda gama de modele.
Prima masina a deceniului a fost ZX, lansata in martie 1991. A fost urmata doi ani mai tarziu de eleganta Xantia si, apoi, in 1994 de monovolumul Evasion/Synergie.
Anul 1996 a insemnat aparitia lui Berlingo Multispace si a lui Saxo, in timp ce Xsara a debutat in 1997. Pe langa succesul din WRC (Campionatul Mondial de Raliuri), Xsara a derivat in Xsara Picasso, un monovolum compact, lansat in 1999.